OREGON ÖRNEGI VE EGITICININ ISLEVLERI
Yrd.Doç.Dr. Mustafa MERAL Arat.Gör. Ertan ZEREYAK
Marmara Üniversitesi, Istanbul Marmara Üniversitesi, Istanbul
Hizli nüfus artisi ve yeni uzmanlik alanlari, uzaktan ögretimin geregini ve önemini arttirmaktadir. Ayrica uzaktan ögretimdeki yeni gelismeler, sistemin yeniden organizasyonunu gündeme getirmektedir. Bu bildiride de Amerika Birlesik Devletleri'nin Oregon Eyaleti'nde etkilesimli uzaktan ögretim uygulamalari incelenmis olup, ülkemizdeki uzaktan ögretim sisteminde böyle bir yapilandirmaya gidilmesine yardimci olacak sisteme kisaca yer verilmistir. Ayrica sistemin temel ögelerinden biri olan insangücü ve özellikle ögretmenlerin ögretmenlerin uygulamada (yayinda) nasil daha etkili olabilecegi ile ilgili temel yaklasimlar ve öneriler verilmeye çalisilmistir.
Anahtar Sözcükler: Etkilesimli uzaktan ögretim, Televizyonla uzaktan ögretim, Uzaktan ögretim
TEACHING FROM A DISTANCE:
OREGON EXAMPLE AND TRAINERS' FUNCTIONS
Rapid growth of population and new fields of research increase the requirement for and emminence fo teaching from a distance. Furthermore, developments in teaching from a distance puts on the agenda the reorganization of the system. In this proceeding interactive teaching from a distance in the state of Oregon in USA have been examined and with the inclimation of such a structuralism in our country the system has been given shortly. Furthermore basic approaches and suggestions have been tried to be given as to how manpower as one of the basic elements of the system and especially teachers can be more effective in practise and broadcasting.
Keywords: Inter-active Teaching from a distance, Teaching from a distance with tv, Teaching from a distance.
UZAKTAN ÖGRETIM:
OREGON ÖRNEGI VE EGITICININ ISLEVLERI
Yrd.Doç.Dr. Mustafa MERAL Arat.Gör. Ertan ZEREYAK
Marmara Üniversitesi, Istanbul Marmara Üniversitesi, Istanbul
ÖZET : Nüfus artisi ve egitime asiri talep uzaktan egitimin geregi ve önemini daha da arttirmistir. Bildiride de ülkemizde yeniden yapilanmaya katkida bulunabilirligi düsünülerek Oregon örnegi verilmis, mevcut uygulama ve etkilesimli uzaktan ögretimde ögretim elemanlarinin islevlerine yönelik öneriler gelistirmek amaçlanmistir.
ABSTRACT : The population boom and the great demand for education has increased the necessity and importance of education. Likewise in the proceeding the example of Oregon has been discussed/given in consideration of the possibility of its being in our country. Developing suggestions regarding the functions of the teachers and the professors in the present practice and in interactive teaching from a distance have been aimed.
Oregon Ed-Net Telekomünikasyon sistemi; Oregon eyalet sinirlari içerisinde, bilgi ve egitim kaynaklarinin yayginlastirilmasi amaciyla kurulmustur. Bu sistem, halk danisma kurulu tarafindan desteklenen dokuz kisilik yönetim kurulu ve az sayida personel tarafindan yönetilmektedir. Sistem, eyalet çapinda dagilan ve birbirine baglantili olan tele-iletisim teknolojisi ile kolej, dört yillik kolej, üniversite ve yüksek okullara özel, orijinal programlar yaparak birbirlerine baglamaktadir.
I. TEBEKE
I. tebeke iki radyo ve iki kanalli TV yayininin uydu tarafindan aktarilmasidir. I. Sebeke yayinlari Portland stüdyolarindan yörüngedeki uyduya ulasmakta olup, uydudan yansiyanlar, eyalet çapindaki II. Sebekeye bagli kirkbir istasyon tarafindan algilanmaktadir. Bu sisteme dahil iki kisa dalga radyo frekansi da Portland'daki Eugene, Corvallis, ve Salem'deki istasyonlar ile baglanti halindedir.
Sonuçta bu yayinlar yaklasik 500 kadar yerdeki alici noktaya ulasir. Yerdeki uydu baglantilari nispeten daha uzun olup, bunlara ihtiyaca göre ekleme yapilabilir. Yayinin alici kitlesi eyalet bölge acentesi, okullar, kütüphaneler, hastaneler ve halk egitim merkezleridir. I. sebeke; canli video aktarimina ve birbiri ile ayni anda konusabilen iki görsel kanala izin vermektedir. Örnegin; I. Sebeke, tele-iletisim sistemi ile Oregon eyaleti yüksek egitim sistemi veya üniversite ile 500 alici merkezde bekleyen ögrenciler arasinda canli baglanti ve karsilikli konusma saglayabilmektedir.
II. TEBEKE
II. sebeke, kirkbir özel donanima sahiptir ki, iki yönlü video ve görsel fonksiyonlarini yerine getirebilir. Bu istasyonlarin tümü eyalet sinirlari içindedir. Aktarici ve alicilarin pahali olmasi nedeni ile, birçok merkezin sadece bir adet aliciya sahip olabilecegi düsünülerek, uydu aktarici sistemleri dijital teknoloji ile donatilmistir.
Ögretmen baska bir yerde olmasina ragmen ögrencisini görebilir ve isitebilir. Buna ek olarak birçok yerdeki toplantilarda ögrencilerin davranislarini takip ederek, kisileri görüp, dinler.
OREGON COMPASS
Bu olusum Oregon Ed-Net tarafindan olusturulan ve üç telekomünikasyon sistemi kapsayan bir yapidadir. Bunlar temel yer hatlari, genis bilgilerle donatilmis bilgisayarlar ile baglantilar, ögrencilerin bu sisteme girebilmelerine yardimci olan ve bu yönde servis veren yapilardir.
Bu sistemle, uzakta, yabanci ülkelerde bulunan kütüphane kayitlarina, kaynaklar ve finans çevrelerine ulasilabilir, ögrencilerin çalisma ve ödevlerini hocalara iletebilme olanagi saglanir. Hatta ögrencilerin tüm dönem derslerini bilgisayar konferans sistemi ile almalari mümkündür.
Compass'ta birbiriyle ilgili iki ag vardir. Bunlardan birincisi; genel hizmetle ilgili olan bültenler, basit elektronik posta görevi yapan, ayrica diger eyaltlerdeki sistemlerle baglantiyi saglayan, ikincisi ise daha ziyade, özel hizmet veren, daha uzak mesafelerdeki konferanslar, ögrenciler ile fakülteleri karsilikli destekleyen sebekedir. Kisaca Oregon Compass sebekesi I. Ve II. Ed-Net sebekeleri üzerinde önemli destekleyici baglantilar saglayan yapilardir.
KULLANIM ALANLARI
Oregon Ed-Net sistemi; kolej, üniversiteler ve liselerden baska, diger ulusal ve yerel kurumlara da hizmet vermektedir. Bunlar; Kriz masasi, Sezonluk görüsmelerle (personel, danismanlik, haberlesme vb.) ilgili kurumlar, Toplanti ve oturumlar hakkinda bilgilendirme, Yeni memurlarin oryantasyonlari, Kitlesel bilgi dagilimi, Kitlesel politika belirlenmesi, Personel ve müsteri egitimi, Alistirma ve konferanslar alanlarinda genel hizmetler vermektedir.
TELE-ILETISIM YOLUYLA ÖGRETIMIN ÜYELERI KIMLERDIR?
GÖREVLERI NELERDIR?
EGITIMCI
Tele-iletisim araciligiyla egitimde ögretmenin rolü daha da gelismistir. Ayrica tele-iletisimle egitimde ögretmen, egitim programlarini aktarmakla, gerekli degisiklikleri yapmakla da görevlidir.
EGITIMCININ EGITIMDEKI KOLAYLASTIRICI ROLÜ
Tele-iletisim yöntemi, özellikle okul disindaki ögrencilerin egitiminde, ögretmenlerin geleneksel plan ve organizasyonlarini daha verimli hale getirmekte, buna bagli olarak ögrencilerin aktivite ve kapasiteleri maksimum düzeye çikmaktadir.Ögrenciler bagimsiz ögretimdeki düzenleme ve organizasyonlardan geleneksel egitime oranla daha memnun kalirlar. Çünkü tele-iletisim tekniginde ögretime aktif olarak katilmaktadir. Buna örnek pasif konferans yöntemi sinif disi ögrencilerin kisitli da olsa sinif içindeki aktivite ve faaliyetlere katilmalarini saglar. Bu da klasik egitimdeki derse katilma tartismalarini gündeme getirir. Sonuç olarak bu yöntemdeki planlama ve degerlendirmedeki katilimlariyla basariya ulasmistir.
UZAKTAN EGITIMDE KOORDINATÖRLER
Uzaktan elektronik egitimle, bu isle görevli kurum arasindaki koordinatörün rolü çok önemlidir. Personelin esas islevleri uzaktan egitimle, kaynaklar, programlar ve yönetmenler arasindaki koordinasyonu saglamaktir. Uzaktan egitimde koordinatörler, önemli yardimlari ve mevcut kaynaklar ile ögrencilerin durumu arasindaki uyumu ayarlarlar. Ayrica koordinatörlerin görevi; ögrencilerin egitimlerinin planlanmasi ve bunlar için gerekli pratik ve destekleyici bilgileri saglamaktir.
ARAÇLARIN OPERATÖRÜ
Operatörün, araçlari, kurumun faaliyetleri ile sinif ve sinif disi ögrenciler arasindaki baglantiyi saglar. Okul disindaki ögrenciler hangi kamera ya da mikrofon kullaniliyorsa onu görebilirler. Operatör uygun kamera veya uygun ses kaynagini, sinifin aktivitesine göre seçip, bir bütün olarak sunar.
SINIFTAKI YARDIMCI
Siniftaki yardimci okul disindaki ögrenciler için vekil görevi yapar. O sinifi destekler. Malzeme dagitmak, ödevleri toplamak, sinav kagitlarini toplamak gibi isler yapar. Bu da ögretmen ve ögrenciler arasinda etkin bilgi ve malzeme akisini saglar. Bu amaçla ögretmen ve yardimci arasinda düzenli iliskiye gereksinim vardir. Ögretmen ödevlerindeki degisiklikleri, ayrica verecegi materyalleri daha önceden yardimciya not ettirebilir. Kisacasi yardimci ögretmen ve ögrenciler arasinda köprü görevi yapar.
ÖGRENCILER
Genellikle okul ögrencilerinin dersleri dogru ögrenmelerinde uzaktan ögretim, klasik sinif ögrencilerinden daha etkili ve önemlidir. Uzaktan ögretimde ögrenciler derse katilmak ve sorulari cevaplandirmak için ek çaba harcamalidirlar. Ayrica sinifta hazir bulunan bazi kaynaklar, okul disindaki ögrenciler için elde edilmesi zor olabilir. Her ne kadar bu ögrenciler pasif görünseler de, asama asama aktivitelere katilmalari ve buna tesvik edilmeleri bu problem ortadan kaldirir. Uzaktan egitimde genellikle eriskinler vardir.
ÖGRETMEN ÖGRETME YETENEKLERINI
TELE-ILETISIM YOLUYLA ÖGRETIME NASIL UYARLAYABILIR?
ÖGRETMEN KENDISINI VE FIKIRLERINI TELEVIZYON
ARACILIGI ILE NASIL AKTARABILIR?
Bu konuda ögretmenin dikkat etmesi gereken noktalar sunlardir: Tahsi performans, Operatör ile isbirligi, Hareketler, Kamerayla birlikte hareket etmek, Konutma, Konuyu belli bir zamana sigdirmak, Giyim tarzi.
Tele-iletisim sisteminde tek dogru ilke yoktur. En iyisi dogal ve rahat olmanizdir. Klasik sinifta kullandiginiz ana kurallar TV ile ögretimdeki kurallarla paralellik gösterir. Ayni sekilde bilgi ve materyalleriniz de önemlidir. Ögrencilerin yetenek ve ihtiyaçlari sizi ilgilendirmelidir. Bilgileriniz ve fikirleriniz açik, tutarli ve her çesit degisiklige hazirlikli olmalidir. En önemlisi, bundan zevk alin.
SAHSI PERFORMANS
TV yayini yapan bir sinifta yürürken ögretmenlerin kendilerine sormalari gereken bir soru vardir. Rol mü yapmaliyim? Bunun en iyi cevabi "hayir"dir. Yani Ed-Net sistemdeki yatenek ve becerilerini göstermek telefonda konusmaya, ayni anda da videoda görünmeye benzese de, aksam haberlerini sunan profesyonel haber spikerleri gibi durmamalidir.
Bunun yerine en iyi yol dogal, rahat diyalogtur. Bu ögrencilerin sinifa rahat ve gönüllü olarak katilimlarini saglar. Ögrencileri mikrofonu kullanmaya tesvik etmek önemlidir. Kursun baslangicinda dostça bir tartisma ortami yaratmak ve okul disindakilerinde buna katilmalarini saglamak zaman alabilir. Ögrencilere her kurs döneminde en yüksek düzeyde mikrofonu kullanmak ve aktivitelere katilmak için firsat taninmalidir. Ilgi ve dostane yaklasim uzaktaki ögrencileri önemsediginizi gösterir.
OPERATÖRLE ISBIRLIGI
Siniftaki tanitimda operatör, ögretmenin yardimcisidir. Her dersten önce karisikliktan kaçinilmali, kesintiler olusmasi ve zaman kayiplarini önlemek için operatörle plan yapilmalidir. Daha önce kullanacagimiz malzemeleri görsel film, kaset, video, slayt vb. Operatöre gösterip gerekli aletleri sinifta bulundurmasini istemelisiniz. Kisacasi operatörle diyalog çok önemlidir.
HAREKET
Ögretmenlerin hareketleri ögrencilerin derse yogunlasmalarini saglar. Normal siniflarin tersine bu tür siniflarda kimi hareketler daha fazla, kimileri daha az kullanilmaktadir. Örnegin normal siniflarda vücudun alt kisminin hareketleri önemliyken, burada genellikle kamera ögretmenin yüzüne odaklandigi için mimikler önem kazanir. Böylece mimikler sözel olmayan çok güçlü iletisim araçlari haline gelmektedir. Siniftaki isiklandirma ve mikofon düzeni ögretmenin hareketlerini kisitlayabilir. Bu gibi durumlarda ögretmenin kendisini rahatsiz eden seyleri program koordinatörüne iletmesi uygun olacaktir. Unutulmamalidir ki ögrencilere dogru atilacak bir adim bile onlarin egitim programlari ile olan iliskilerini arttirabilir. Sinifta hareket ederken unutulmamasi gerekenlerden biri de sinifta olmayan ögrencilerin ögretmeni sadece kamera araciligiyla görebildigidir. Ani hareketler ögretmeni kamera alani disinda birakip aniden yok olmaniza neden olur. Hareketlerde kaygan, yavas ve rahat olunmalidir. Zamanla kamera operatörü ögretmenle uyum saglayacaktir. Ögretmen monitörden sürekli dogru materyali gösterip, göstermedigini kontrol etmelidir.
KAMERAYA BAKIT
Okul disindaki ögrenciler ögretmeni sadece kamera araciligiyla görebildirkleri için, ögrencilere hitaben bir sey söylemek istedigi zaman kameraya bakmalidir. Ögretmen isini kolaylastirmak için kamerayi bir ögrenci olarak kabul etmelidir.
KONUTMA
Genellikle bu tür programlarda ögretmenler daha hizli konusmaya egilimlidirler. Ögretmen bu durumdan kaçinmali, basarili olmak için rahat ve dogal olmalidir. Normal sinifta yaptigi mimikleri, hareketleri bu siniflarda yapan ögretmenler egitim sürecini monotonluktan çikarmis olurlar.
YÖNLENDIRME
Bu tür programlarda yönlendirme okul disindaki ögrencilerin ilgisini saglamak için büyük önem tasimaktadir. Ögretmen monitör karsisinda sadece planli konusan bir yüz olmaktan çikip, uygun buldugu zaman ögrencilerin sorduklari sorularla programin yönünü degistirmeli, özellikle ögrencilerin merak duyduklari konuya egilmelidir. Egitim süresince resimlerden, grafiklerden ve bunun gibi görsel materyallerden yararlanilmalidir. Böylece kamera operatörü de sürekli iki kamera arasinda hareket halinde oldugu için, program okul disindaki ögrencilerin daha fazla ilgisini çekecektir. Bas üstü kamerasi, görsel materyallerin aktarilmasi için çok iyi ekipmanlardir. Bu kameralar büyüteç yardimina ihtiyaç duymazlar.
GIYIM ve GÖRÜNTÜ
Uzaktan ögretimde ögretmen, normal sinifta nasil giyiniyorsa öyle giyinmelidir. Rahat, engelsiz hareket etmeye izin veren elbiseler giyilmelidir. Pastel renkler, beyaz ve gri tonlar tercih edilir. Elbise desenliyse büyük desenli elbiseler kullanmali, desenle elbisenin tonu arasinda çok büyük fark olmamalidir. Çünkü bu tür farklar kamerda gözü kamastirabilir. Ayni aksakliklar parlak materyallar için de geçerlidir. Bu nedenle takilar küçük seçilip minimuma indirgenmelidir.
ÖGRENCILERLE ARADAKI MESAFE HANGI YÖNTEMLERLE
MINIMUMA INDIRGENIP, ILETISIME NASIL DEVAM EDILMELIDIR?
Bu tür egitimdeki en büyük engel ögretmenin aletlere ve teknolojiye yabanci olmasindan kaynaklanmaktadir. Kampüs disindaki ögrencilerle iletisiminizi sürekli ve güçlü tutmalisiniz.
TEKNOLOJIYE TANIDIK ve HAKIM OLMAK
Ögretmenin konuya güven ve hakimiyeti ögrencilerin de güvenini saglayacaktir. Ilk dersten önce siniftaki tüm mikrofon ve kameralar çalistirilmalidir. Burada ögretmenler; Teknisyenden tüm aletlerin çalismasi hakkinda bilgi almali, Basüstü kamerayla çalismayi ögrenmeli, Mikrofonu takarak sesinin yüksekligini, tizligini anlamak için deneme konusmasi yapmali, Mikrofon üzerinde takiliyken sinifta hareket etmeli, Ögrencilerin kullanacagi mikrofonlari kontrol edip, çalismalari hakkinda bilgi edinmeli, Kampüs disi ögrencilerin katildiklari sinifi gezmeli. Böylece onlarla daha iyi kontakt kurabilirler.
Ögretmen sistemle ne kadar erken tanisirsa, o kadar erken yüksek verim saglayacaktir.
KISILERARASI ILETISIMIN KURULMASI
Bu tür egitimlerde ögretmenin basarisi veya basarisizligi programin kaderini belirler. Ögretmen konu hakkinda bilgili ve heyecanli ise egitimin verimliligi artacaktir. Iletisimin kurulmasi için (tesvik için) bir kaç adim atilabilir:
Her ders baslangicinda tüm ögrencilerin kendilerini tanitmasina izin verilmelidir.
Ögrencilerin hedef ve zevkleri paylasilmali, ögrencilerin programi gelistirmek hakkinda fikirleri varsa yararlanilmalidir.
Her ögrenci için egitim programi uygun bir sekilde yürütülmeli. Tüm katilanlarin rahat olmalari saglanmalidir. Onlara adlariyla seslenmek yararli olabilir. Ögretmen ulasilabilir olmalidir. Eger ders süresi yetersizse, ders aralarinda ögrencilerle ilgilenilebilir.
Ögretmen okul disindaki ögrencilere kendisiyle iliski kurmalari için belli saatler vermelidir. Detaylara çok dikkat edilmeli, isleri yürütmek içni yardimcilardan destek alinmalidir.
DERSIN TASARIMI
Hazirlik ve organizasyon basari için temel iki ögedir. Konular okul disindaki ögrencilere de ulastirilmalidir. Kitap, teksir vb. materyallerin pogram öncesi bu ögrencilere ulastirilabilmesiyle saglanabilir. Unutulmamalidir ki, programdaki son dakika degisiklikleri okul disindaki ögrencileri olumsuz bir sekilde etkileyebilir.
Ders programi hazirlarken asagidaki konulara dikkat edilmelidir: *
Kampüs disindaki ögrencilere konular çabuk ulastirilmalidir. *
Ögretmen dikkatlice organize olmalidir. Okul disindaki ögrencilerin çogu full-time islerde çalismaktadirlar. Ögretmenin yaptigi dikkatli organizasyon, ögrencilerin zamanlarini daha dikkatli kullanilmasini saglayacaktir. *
Notlar asla atilmamalidir. *
Degisik aktarma yöntemleri (görsel, sözel) kullanilmalidir. Etkinliklerin türü zaman zaman degistirilmeli, böylece ders monotonluktan çikarilmalidir. *
Ögrencilerden saglanacak bilgilerden, ders programinin iyilestirilmesinde yararlanilmalidir.
SORU SORMA STRATEJILERI
Tüm programlarda dört tür soru önem tasimamaktadir. 1.
Isleyisle ilgili sorular; a)
Programin yütürülüs türü hakkindaki sorular b)
Ögretmenin anlatim tarzi hakkindaki sorular c)
Ögretmenin konuya ilgisini gösteren sorular 2.
Tartisma sorulari: Bu tür sorularla konunun ögreniler tarafindan iyice anlasilip anlasilmadigi anlasilabilir. Özelilikle bu tür sorular normal egitim programlarina nazaran daha sik sorulmalidir. Çünkü okul disindaki ögrencilerin sikayetleri ögretmene hemen aktarilmayabilir. 3.
Toparlama sorulari: Bu tür sorularla ögrenci geçmis konulari toparlar, özeltler, organize eder. Ögretmene göre konu yeterince anlasilmissa yeni konuya geçilebilir.
ÖGRETMEN GÖRSEL MATERYALLERI
NASIL HAZIRLAR ve KULLANABILIR?
Görsel Materyallerin Kullanisindaki Olanaklar
TV görsel bir araç oldugu için bu tür egitimlerde görsel materyallerin degeri artmaktadir. Normal siniflarda kullanilan film, salyt vb. buralarda da kullanilabilir. Ayrica kameralarin zoom yapma özelliginden yararlanarak, normal siniflarda kullanilamayacak resim ve grafikler burada kullanilabilir. Görsel materyal göstermek için basüstündeki kameranin monitörü dikkatle izlenerek, uygun görüldügü zaman kamera operatöründen zoom yapmasi istenmelidir. Unutulmamalidir ki, bu kameralar saga sola hareket etmedikleri için, görsel materyali ögretmen hareket ettirmelidir. Hangi renklerin ve formatlarin TV'de ögretim için yararli olabilecegini anlamak için belli bir zaman dilimi geçmesi gerekir, bu nedenle ögretmen ise erken koyulmalidir.
STIL
Görsel materyaller ne kadar basit hazirlanmsisa o kadar iyidir. Ince çizgilerden kaçinilmalidir. Her alan maximum 10 satir, her satira maximum 30 harf sigdirilmali, parlak materyallerden kaçinilmalidir.
GÖRSEL MATERYALLERDE KULLANILAN MALZELEMELER
Asagida görsel materyaller için kimi önerilere yer verilmistir. KULLANILAN MALZEME ÖNERILER Kitap ve dergi
Resim veya fotograf Resmi çekilebilir Grafik veya istatistikler Batüstü kamerayla gösterilebilir Film, video bandi ve slayt Direkt veya batüstü kamerayla gösterilebilir. Örnekler ve modeller Slaydi çekilebilir. Dütünceler Operatör ve koordinatörle en iyi kullanim sekli için konusabilir. Görsel materyallerin kameranin alanlarina göre boyut ve oranlari asagidaki gibi olmalidir: TIP BOYUT TARAMA BÖLGESI ASIL BÖLGE Stüdyo karti
2x2 slaytlar 14x17 inceh
2x2 inch 9x12 inch
27/32 v 1-1/8 inch 6-3/4x9-3/4 inch
518x29/32 inch
ÖGRETMEN KENDISININ VE ÖGRENCILERININ
BASARILARINI NASIL DEGERLENDIREBILIR?
KENDINI DEGERLENDIRME
Bu tür egitim sistemleri ögretmeni alisik oldugu egitim ortamlarindan uzaklastirdigi için, ögretmen zaman zaman konudaki basarisini ölçmek isteyebilir. Bunun için asagidaki yollari kullanilabilir: *
Daha deneyimli meslektaslara danisilabilir. *
Ögretmen kendisini video bandinda seyredebilir. Ilk dersten önce 15-30 dakikalik bir deneme yayini yapilarak, kendisini videoda seyredip, eksiklerini belirlemeli ve gidermeye çalismalidir. *
Ögrencilere sorarak kendisini çok iyi degerlendirebilir. *
Deneyim: Bir kitaptaki geçen hiç bir kural kesin degildir. eger ögretmeni kisitlayan herhangi bir durum varsa degistirilebilir. Programin video bölümü ve ögrencilerin katilimi artirilmalidir.
ÖGRENCILERI DEGERLENDIRME
Ed-Net sistemi normal egitim sistemlerinin test ve sinav olanaklarini kullanabilir. Yardimci sinavlarin yapiminda ögretmene yardimci olabilir. Sorular programdan önce okul disindaki ögrencilere gönderilmelidir. Sinav süresince okul disindaki ögrencilerin sorularini yanitlamak için sinifta kalinmalidir.
ARASTIRMA GEREKSINIMI
Uzaktan ögretim sistemi nispeten yeni ve genç sayilir. Program basladiktan sonra, ögretmen zamaninin ve enerjisinin bir kismini bu sistemin gelismesi için harcamalidir.
SONUÇ
Sonuç olarak kamuoyunda uzaktan ögretime yönelik elestirilerin son bulmasi, nitelikli ögretim için etkilesimli uzaktan ögretime geçilmesi gerekmektedir. Son yillarin gözdesi internetten de yararlanilmalidir. Ancak, MERAL'in 1997 yilinda yaptigi Internet ve Egitim konulu arastirma sonuçlarina göre; üniversite ögretim elemanlari, arastirma görevlisi ve ögrencilerin çok küçük bir yüzdesi bilgisayar donanimi ve internet baglantisi olanagina sahip bulunmakta ve yararlanabilmektedirler. Bu ve benzeri konular da göz önünde bulundurulmalidir. Belli bir alt ve üst yapiya sahip olan televizyon özellikle dikkate alinmalidir. Ayrica orta ve yüksek ögretime yönelik olarak, ögreticilerin kendilerini gelistirmelerine de olanak saglanmalidir.
KAYNAKLAR
Annenberg/CPB Project (Blackburn T.,Robert ve Terry Ging tarafindan hazirlanan rapor). Faculty and Administrator Use Of Annenberg/CPB Project Video Courses: Executive Summary. 1986.
Annenberg/CPB Project (Shavelson, J. Richard ve digerlerinin hazirladigi rapor). Evaluating Student Outcomes from Telecourse Instruction: Executive Summary. 1986.
GREYDANUS John ve digerleri. Teaching From A Distance. 1991.
LANE Carla. Pre Adaption Evaluation Instrument for Telecourses. St.Louis.
LEVINE Toby Kleban. Teaching Telecourses: Opportunities and Options A Faculty Handbook.
MERAL, Mustafa. Internet ve Egitim: Üniversite Ögretim Elemanlari ve Ögrencilerinin Internete Bakis Açilari ve Kullanim Amaçlari. Eskitehir: 1997
WILKINSON, Thomas. Academic Procrastination an Distance Education. Virginia.
ZIGERELL, James. Distance Education: An Information Age Approach to Adult Education. Ohio: 1984.